تبلیغات

4af.ir

کلیپ

نکات اموزشی عکاسی در برف

عنوان : نکات اموزشی عکاسی در برف

1396/07/18

نکات آموزشی عکاسی در برف و زمستان

روش های عکس برداری در روزهای زمستانی و محیط های برفی، باید ها و نباید ها

زمستان با ویژگی های منحصر به فرد خود، بهترین چشم انداز ها را برای بینندگان خلق می کند. عکاسان نیز، به فراخور حال می توانند از این زیبایی ها، برای خلق عکس های هیجان انگیز بهره ببرند.
در چشم انداز های برفی، همه چیز تمیز و سفید است و رنگ ها نمود بیشتری دارند. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن، این است که تمام سطوح برفی، انعکاس نور بسیار بالایی دارند. در حالی که در حالت های معمول، ضریب انعکاس 20 درصد است، ضریب بازتاب نور از روی برف، چیزی حدود 80 درصد است.
اگرچه اکثر دوربین های دیجیتال امروزی، سیستم نورسنجی نیرومندی دارند، اما در صورتی که از ویژگی های آن ها به درستی استفاده نشود، در عکس ها شرایط نوری و بصری مناسبی نخواهیم داشت.
دوربین ها دارای بخشی به نام نورسنج هستند که عملکردش به این صورت است که میزان و شدت نور انعکاس یافته را اندازه گیری می کند و آن گاه تصمیم می گیرد که تا چه اندازه نوردهی کند و یا به بیانی دیگر، اکسپوژر تا چه اندازه باید باشد.
البته مشکل دیگری هم وجود دارد و آن این است که، نور انعکاس یافته از سطوح روشن، با نور منعکس شده از سطوح تیره تفاوت دارد و این محاسبات نورسنجی را با اشکال روبه رو می سازد.
و حالا ببینیم رعایت چه پیش نیاز هایی لازم و ضروری است:

بهترین زمان


بهترین زمان برای ثبت مناظر برفی اواسط بعدازظهر است. چون در این هنگام، کنتراست نور خورشید و برف به حداکثر میزان خود می رسد.

چه موضوعاتی برای عکاسی در برف می تواند جالب باشد؟


ورزش های زمستانی، رد پای حیوانات بر روی برف، کوهستان های برفی و حتی خود مناظر برفی شامل درختان و جنگل های یخ زده، غروب آفتاب و یا انعکاس نور ماه بر روی برف همگی موضوعات جالبی در این شاخه از عکاسی به شمار می روند.

لباس های گرم بپوشید و در عین حال بیش از حد لباس نپوشید!


دقت داشته باشید که از بوت هایی استفاده کنید که پاهایتان را گرم نگاه دارد. از دستکش استفاده کنید. ولی بیش از حد هم لباس نپوشید، زیرا این که در هوای سرد، عرق کنید نیز حس خوشایندی نمی دهد. برای محافظت چشمانتان در برابر انعکاس نور آفتاب از سطح برف، از عینک های آفتابی استفاده کنید.

دوربین را سرد نگاه دارید!


از ترس یخ نزدن دوربینتان! آن را در زیر کاپشنتان پنهان نکنید. حرارت بدن و رطوبت ناشی از تعریق می تواند برای دوربینتان مضر باشد. یکی از عواملی که به فیلم دوربین آسیب می رساند رطوبت است. همچنین ممکن است وقتی دوربین را برای استفاده بیرون بیاورید، روی لنز را بخار بگیرد و این بخار به قطرات آب تبدیل شده و باعث اتصالی مولفه های الکترونیکی دوربینتان شود.

باتری ها را گرم نگاه دارید

هوای سرد، موجب زود تر خالی شدن پیش از موعد باتری دوربین می شود. چند باتری یدکی با خود به همراه داشته باشید. باتری ها را بر خلاف دوربین، در جیب یا جایی که می تواند در معرض دمای بدنتان قرار بگیرد، بگذارید.
باتری های لیتیوم-یونی برای هوای سرد مناسب ترند. این نوع از باتری ها، به نسبت انواع دیگر باتری در محیط های با دمای پایین، دیرتر خالی می شوند.

مراقب باشید وسیله هایتان در دسترس باشد

اگر شما به راحتی به تجهیزات خود دسترسی نداشته باشید، ممکن است وقتی به وسیله ای نیاز پیدا کردید، برای پیدا کردن آن، بقیه وسایل خود را از کیف خود در آورده و بر روی برف قرار دهید، خب این کار، خطر خیس شدن آن ها را به همراه خواهد داشت. شما حتی می توانید برای راحتی خیال خود، از کیف های ضد آب استفاده نمایید.

از حالت اتوماتیک دوربین استفاده نکنید


اگر دوربین را به حالت اتوماتیک قرار دهید، عکس ها تیره خواهند شد. برای جلوگیری از تیره شدن عکس ها، دریچه دیافراگم دوربین را دو درجه باز کنید. از تنظیمات دستی استفاده کنید.

عکس ها را با فرمت RAW بگیرید


تا امکان ویرایش آن ها را داشته باشید. البته تمامی دوربین ها، یعنی برخی دوربین های قدیمی و حتی مدل های رده پایین تر دوربین های جدید، قابلیت ذخیره عکس ها با فرمت RAW را ندارند. البته اندازه فایل ها در این فرمت بیشتر است، و بیم تمام شدن حافظه می رود. پس کارت های حافظه اضافی بردارید.

سوژه شما، صرفا برف نباشد


دانه های برف بسیار زیبا هستند، قبول! اما بهتر است به جز برف، از عناصر دیگری نیز کمک بگیرید. اگر شما تنها، قصد نشان دادن انبوهی از برف را داشته باشید، مشکلی نیست، اما به خاطر داشته باشید دانه های برف به ترکیب شدن تمایل دارند و از شکل هندسی آن ها در عکس هایتان خبری نیست.

رد پاهایتان!


اگر رد پاهایتان، بخشی از تصویر مورد نظرتان باید باشند که هیچ! در غیر این صورت، مراقب باشید در مکان هایی که باید به صورت بکر و دست نخورده ثبت شوند، پیاده روی نکنید.

به عکس هایتان جان ببخشید!


شدت سفیدی مناظر و احیانا آسمان ابری و مه، تصویرتان را بی روح می کنند. می توانید برای رفع این مشکل، از نرم افزار هایی مانند Lightroom و یا Aperture کمک بگیرید تا جزئیاتی که در تصویرتان ناپیدا هستند، مشخص تر شده و مه حذف شود.

طراحی و پیاده سازی توسط فردا رایانه © Copyright 2015